Co to takiego ta kreatywność?

data publikacji: 15/08/2019

Lubimy nazywać siebie kreatywnymi – sposobem na samodoskonalenie w tej dziedzinie staje się poszukiwanie twórczych rozwiązań codziennych problemów – pojęcie kreatywności wkracza coraz śmielej zarówno do naszych domów i biur, ale także w przestrzeń nauki, edukacji i wychowania. I tak oto szukamy nowatorskich sposobów urządzania wnętrz, wydawania przyjęć, personalizowania naszej garderoby, gotowania, jak i przekazywania Dzieciom wiedzy o świecie i normach zachowań.

 

Słownikowa definicja PWNu określa kreatywność , jako tworzenie czegoś nowego i oryginalnego – to proces, w wyniku którego nowe idee łączą się z istniejącymi koncepcjami, w celu uzyskania oryginalnych i stosownych rozwiązań. Można zatem dojść do wniosku, że człowiek kreatywny to ktoś zaradny, pomysłowy, poszukujący w świecie możliwości realizacji określonych zadań.

 

Wiele podejść zakłada, że każdy z nas przychodzi na ten świat z pewnym potencjałem w zakresie rozwoju twórczych możliwości – rolą opiekunów, nauczycieli i Rodziców staje się stwarzanie warunków rozwoju cech, związanych z innowacyjnością i elastycznością myślenia. Kreatywność należy zatem traktować zawsze jako kompetencję, którą można i trzeba rozwijać od najmłodszych lat.

 

Często zastanawiamy się, jakie działania wpływają korzystnie na przyrost umiejętności w tym zakresie. Kreatywność rozwija się równolegle z procesami abstrahowania, dedukowania,  posługiwania się metaforami. Aby wspomóc Małych Wielkich ludzi w poszerzaniu swoich zdolności w tym zakresie należy:

 

-pielęgnować niezależne myślenie, pozwolić na podejmowanie prostych decyzji (na przykład w zakresie ubioru, weekendowej aktywności);

-ograniczyć wpływ elektronicznych gadżetów – samodzielna zabawa stymuluje bardziej, niż telewizja;

-zapewnić Dziecku środki do rozwijania ekspresji – kredki, farby, plastelina, ale także klocki i lalki: wszystko z czego trzeba coś zbudować, ulepić, zmalować i odegrać;

-zadawać mądre pytania – nie tylko takie, na które odpowiadamy przecząco lub twierdząco – zastanówcie się wspólnie jak najszybciej posprzątać pokój, ale też co by było gdybyście spotkali kosmitę;

-czytać, rozmawiać, bawić się – nazywać to co się dzieje, określać emocje, mówić o przyczynach, skutkach i opcjach, czasem wybrudzić się i nabałaganić – być z Dzieckiem i dla Dziecka.

 

Koncepcją przyświecającą tworzeniu naszego Przedszkola od zawsze była idea rozwijania możliwości Dzieci – wierząc, że każde z nich jest absolutnie wyjątkowe, chcemy dawać Im jak najwięcej opcji wyrażania samych siebie w zakresie przekształcania otaczającej nas rzeczywistości, przy oczywistym zachowaniu szacunku względem istniejących norm i zasad społecznego funkcjonowania. Być kreatywnym znaczy bowiem nie tyle rewolucjonizować i negować to co istnieje, a raczej korzystać z dóbr kultury i środowiska w sposób nieszablonowy.

 

Chcemy uczyć Małych Wielkich wyrażania siebie w muzyce i sztuce, pokazując dorobek cywilizacyjny naszej kultury, ale także pozostawiając odpowiednio dużo miejsca na samodzielną aktywność w tym zakresie. Nasze Przedszkolaki mają okazję eksperymentować, słuchać i widzieć, zadawać pytania i proponować własne rozwiązania, do czego stale gorąco są zachęcani!

chmurka aktualności dół