Koordynacja wzrokowo-ruchowa to umiejętność łączenia tego, co widzą nasze oczy z tym, co robią nasze ręce. Jest to zdolność niezbędna do prawidłowego pisania, rysowania, manipulowania przedmiotami, wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.
U Dzieci w wieku przedszkolnym zaburzona koordynacja wzrokowo-ruchowa objawia się małą precyzją ruchów i trudnościami w czasie wykonywania prostych zadań, jednak pierwsze symptomy zaburzeń można zauważyć już u Dzieci kilkumiesięcznych. Niemowlęta z takim zaburzeniem nie raczkują, mają również trudności z utrzymaniem równowagi w pozycji siedzącej i stojącej. Po osiągnięciu pierwszego roku życia mogą nie być zainteresowane rysowaniem oraz przejawiać problemy z naśladowaniem ruchu w linii prostej w pionie i poziomie.
Dzieci z zaburzoną lub słabo rozwiniętą koordynacją wzrokowo-ruchową mają trudności w zakresie:
- ubierania się;
- chwytania i rzucania piłki;
- utrzymywania równowagi podczas stania na jednej nodze, skakania;
- posługiwania się przedmiotami codziennego użytku;
- wykonywania prac plastycznych;
- nauki pisania;
- zabaw manipulacyjnych.
Istnieje jednak kilka sposobów na usprawnianie koordynacji ręka-oko:
-
- Układanie: z koralików, klocków, patyczków, tasiemek, elementów mozaiki geometrycznej, nakładanek, kompozycji figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci;
- Malowanie: tworzenie kompozycji – szlaczków, postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów, malowanie jednocześnie obydwoma rękami, malowanie palcami, zamalowywanie całej powierzchni kartki, malowanie pędzlem linii prostych, splątanych nici, zamalowywanie dużych konturowych rysunków, przedmiotów, malowanie flamastrami - zamalowywanie określonym kolorem;
- Rysowanie: kredą na tablicy i dużych arkuszach rozłożonych na podłodze, kreślenie patykiem na mokrej powierzchni, rysowanie świecą, tuszem;
- Wydzieranie;
- Stemplowanie;
- Ćwiczenia na materiale obrazkowym – wszelkiego rodzaju układanki obrazkowe, poszukiwanie różnic;
- Ćwiczenia ruchowe: marsz na palcach, marsz chodem bociana, marsz z ćwiczeniem w reagowaniu na sygnał słowny (stój, idź), bieg z podskokami, bieg w określonym kierunku, poruszając się falistym ruchem z rozkrzyżowanymi ramionami (naśladowanie ptaków), rzuty i chwyty z piłką lub woreczkiem gimnastycznym, ćwiczenia równowagi;
- Rozwiązywanie zagadek rysunkowych, labiryntów;
- Wycinanie;
- Kopiowanie obrazków przez kalkę;
- Lepienie z plasteliny;
- Granie w gry zręcznościowe;
- Ćwiczenia w domu: obieranie ziemniaków, ugniatanie ciasta, lepienie z plasteliny lub z masy solnej i uzupełnianie nią powierzchni figur geometrycznych, układanie z plasteliny kwiatków, zwierząt, przewlekanie tasiemek przez różne otwory, ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu, modelowanie w glinie, gra na pianinie, nauka pływania, strząsanie wody z dłoni, kąpiel w wannie, masaż rąk, chlapanie wodą, nauka prania skarpetek, sprzątanie pokoju, układanie zabawek.
Należy pamiętać, że:
- stosowane ćwiczenia muszą być różnorodne;
- żadne ćwiczenie nie powinno trwać więcej niż 10 minut;
- ćwiczenie należy przerwać w momencie, gdy Dziecko jest zmęczone;
- ćwiczenia należy stosować systematycznie.