5 zmysłów mam i wszystkie znam!

data publikacji: 12/09/2019

W pierwszych trzech latach  życia Dziecka następuje intensywny rozwój integracji sensorycznej,  która pozwala nam prawidłowo odbierać oraz interpretować bodźce zmysłowe. Przetwarzanie sensoryczne, to sposób, w jaki układ nerwowy odbiera komunikaty ze wszystkich zmysłów i przekształca je w stosowne reakcje ruchowe i behawioralne.

 

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego pojawiają się, gdy sygnały sensoryczne nie są odpowiednio organizowane, aby wywołać właściwe reakcje. Zdarza się, że proces ten przebiega nieharmonijnie – objawem może być opóźnienie rozwoju mowy, nadmierna bądź zbyt mała wrażliwość na bodźce sensoryczne, niski poziom koncentracji, nieprawidłowy poziom aktywności i koordynacji ruchowej. W codziennym funkcjonowaniu zaobserwować można awersję do niektórych rodzajów ubrań lub jedzenia, nadwrażliwość na hałasy, niechęć do mycia włosów, nadruchliwość. Może się również zdarzyć, że Dziecko będzie lekceważyć ból, hałas czy zimno, często się potykać, być niechętne do podejmowania aktywności fizycznej i szybko się męczyć.

 

Przesłankami do podjęcia konsultacji na temat rozwoju integracji sensorycznej Waszego Dziecka mogą być sytuacje, kiedy Dziecko:

 

  • czuje się przytłoczone przez otaczające je kolory, dźwięki, zapachy, dotknięcia;
  • odczuwa dyskomfort powodowany przez metkę na ubraniu, obcisłe ubrania;
  • preferuje pokarmy o określonej konsystencji;
  • nie lubi mycia i czesania włosów;
  • unika zabaw z użyciem mas plastycznych;
  • podczas zabaw najchętniej skacze, uderza innych, przewraca się, potrząsa różnymi częściami ciała, hałasuje;
  • jest pobudzone, nadruchliwe lub powolne i letargiczne;
  • przejawia problemy z koordynacją ruchową;
  • jest niezgrabne podczas zabaw ruchowych;
  • miewa kłopoty z czynnościami manualnymi (używaniem nożyczek, zapinaniem guzików);
  • łatwo się rozprasza;
  • nie słucha opiekunów, ucieka, chowa się przed dorosłymi, reaguje agresywnie, popada we frustrację.

 

Zaburzenia integracji sensorycznej nie mijają samoczynnie. Celem zajęć terapii sensorycznej jest polepszenie integracji między zmysłami w obrębie układu nerwowego. Terapia sensoryczna to zabawa ukierunkowana na uczenie Dziecka odpowiedniego reagowania na bodźce i wrażenia zmysłowe. Dziecko podczas kontrolowanej zabawy uczy się jak porządkować i organizować różnorodne bodźce docierające do niego za pośrednictwem różnych zmysłów – wykorzystywane jest huśtanie w hamaku, jazda na deskorolce, zabawy zabawkami o różnych fakturach i kolorach, zabawy z masami plastycznymi.

 

Jako Przedszkole oferujemy naszym Podopiecznym szereg zabaw usprawniających integrację sensoryczną, prowadzonych w toku codziennych aktywności. Służymy również profesjonalną pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz wsparciem w zakresie rozpoznawania szczególnych potrzeb każdego z Dzieci.

 

chmurka aktualności dół