Karmimy niejadków!

data publikacji: 31/07/2019

Każdy z nas spotkał kiedyś klasycznego niejadka  i zastanawiał się dlaczego on właściwie nie chce jeść? Odpowiedzi może być bardzo wiele, jednak na potrzeby niniejszego opracowania podam kilka z nich:

 

  • Dziecko zaspokoiło swój głód produktami niskowartościowymi – słodyczami, fast foodami (słodka nutella niestety zawsze wygra walkę z brokułem);
  • Dziecko je „oczami” – proponowane produkty są dla Niego mało atrakcyjne wizualnie dlatego rezygnuje z jedzenia;
  • Coś Mu nie smakuje – gusta są różne i nie zawsze wszyscy będą lubić to samo;
  • Atmosfera wokół posiłku jest mało zachęcająca – Rodzic zestresowany niejedzeniem Dziecka nieświadomie wzmacnia poczucie frustracji u obu stron.

 

 

Okres przedszkola jest czasem przyswajania przez Dziecko pozytywnych nawyków. Maluchy dopiero poznają świat, a naszą rolą – Rodziców i nauczycieli – jest pokazywać Im go od jak najlepszej, ciekawej i pięknej strony. Stwierdzenie to odnieść można z łatwością do każdego aspektu życia – naszym celem staje się zapoznanie Dzieci zarówno z dobrami kultury, normami zachowania, ale i sposobami przeżywania codzienności i zaspokajania podstawowych potrzeb – zabawy, snu oraz jedzenia. Wydawać by się mogło, że spożywanie posiłku to sprawa co najmniej prozaiczna – nic bardziej mylnego!

 

 

Zanim przejdziemy do opisywania roli pożywienia w rozwoju Przedszkolaka, krótka charakterystyka Małego Wielkiego w wieku od 4 do 6 lat:

 

  • nieco wolniejsze tempo wzrastania dziecka w porównaniu z poprzednim okresem (poniemowlęcym) – co roku Dziecko przybierać powinno około 2-3 kilogramów;
  • intensywny rozwój pamięci – to, co zostanie teraz zapamiętane i utrwalone, z dużym prawdopodobieństwem będzie wyznaczało standardy w przyszłości;
  • wysoka aktywność fizyczna – Dzieci dużo się ruszają, a co za tym idzie zużywają mnóstwo energii – pożywienie musi zapewnić Im szansę na regenerację.

 

Prawidłowe żywienie Dziecka w wieku przedszkolnym warunkuje właściwy Jego rozwój, utrzymanie sprawności fizycznej, intelektualnej i emocjonalnej.

 

Po pierwsze, stwierdzić należy, iż Dziecko głodne nigdy nie będzie zachowywało się zgodnie z oczekiwaniami Rodziców – zlekceważenie podstawowej potrzeby, jaką jest zaspokojenie głodu wywoła w Dziecku złość, frustrację oraz zaburzy Jego poczucie bezpieczeństwa – brak zaspokojenia potrzeb fizjologicznych, uniemożliwia realizację potrzeby wyższego rzędu. Jest to fakt.

 

Po drugie, Dziecko głodne lub karmione jedynie słodkimi „zapychaczami” nie będzie w stanie nigdy skoncentrować się na wykonywanym zadaniu – opóźni się zatem Jego rozwój w obszarze poznawczym, a motywacja do nauki ulegnie obniżeniu.

 

Po trzecie, niezapewnienie Dziecku szansy na czerpanie radości ze spożywania posiłku odbić się może negatywnie na zdolnościach interpersonalnych – w końcu jedzenie stanowi współcześnie jedną z popularniejszych rozrywek: przy stole rozmawiamy, spotykamy się z Rodziną i przyjaciółmi, wymieniamy się poglądami, dzielimy się swoimi przeżyciami.

 

Wielu Rodziców zastanowi się w tym miejscu i stwierdzi „Ale przecież ja karmię swoje Dziecko!” – kochani Rodzice, ważne jednak czym i jak!

 

Urozmaicenie to jedno ze słów-kluczy, przyświecających tworzeniu jadłospisu Przedszkolaka. Różnorodność w diecie i estetyka podania zachęcą  Dziecko do konsumpcji oraz zagwarantują, że dostarczymy Mu wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Podstawowe grupy żywności, które muszą znaleźć się w menu Dziecka, to:

 

  1. Produkty zbożowe – główne źródło energii, witamin z grupy B, błonnika pokarmowego, składników mineralnych;
  2. Warzywa i owoce: kopalnia witamin, składników mineralnych, błonnika i antyoksydantów;
  3. Mleko i przetwory mleczne: zapewniają wapń, białko i witaminy (głównie A, D i B)
  4. Mięso, drób, jaja, ryby, nasiona roślin strączkowych: bogate w białko, żelazo, cynk, witaminy A i D oraz witamin z grupy B, kwasy omega-3;
  5. Tłuszcze: najlepiej te pochodzenia roślinnego: olej rzepakowy, słonecznikowy, sojowy, ale także te niewidoczne (na przykład znajdujące si rybach morskich).

 

 

Drugim bardzo ważnym hasłem jest regularność posiłków. Dzieci powinny spożywać trzy posiłki główne: śniadanie, obiad i kolację oraz dwa uzupełniające: drugie śniadanie i podwieczorek. Bardzo ważne jest spożycie śniadania - niejedzenie śniadań skutkuje spadkiem poziomu glukozy we krwi, co powoduje utratę koncentracji!

 

Nie zapominajmy również o płynach! Dzieci w wieku 4-6 lat powinny wypijać około 1700 ml płynów dziennie, a napojem uniwersalnym jest woda źródlana.

 

W naszym Przedszkolu dużą wagę przywiązujemy do posiłków Małych Wielkich – gwarantowane przez nas cztery posiłki pełne są wartościowych składników odżywczych, są kolorowe, różnorodne, a co najważniejsze – bardzo smaczne. Co do napojów, na każdego z naszych Przedszkolaków czeka nieograniczony dostęp do źródlanej wody.

 

Drodzy Rodzice – zapraszamy Was do kuchni. Jesteśmy pewne, że uda się Wam wyczarować coś wspaniałego! Na zachętę słowa Julii Child, fenomenalnej amerykańskiej kucharki – „Taka zawsze była moja rada: ucz się gotować, a więc próbuj nowych przepisów, wyciągaj wnioski z własnych błędów, bądź nieustraszona i przede wszystkim miej z tego zabawę!

 

chmurka aktualności dół