Nauka samodzielności!

data publikacji: 26/03/2020

Przedszkole w znacznym stopniu skupia się na kształtowaniu w Dzieciach zdolności do samoobsługi – każdego dnia ćwiczymy samodzielne ubieranie się, mycie rąk, jedzenie i korzystanie z toalety. Jednym z zadań Przedszkola jest bowiem przygotowanie  Malucha do świadomego dbania o siebie oraz budowanie samodzielności w tym zakresie.

 

Zdarza się, iż Rodzice nie dostrzegają potencjału swoich Dzieci w zakresie samoobsługi – ubieranie się za długo trwa, ruchy zdają się być niezdarne, a otoczeniu wydaje się, że Dziecko jest jeszcze za małe.  Warto w tym miejscu przedstawić kilka norm rozwojowych, związanych z samoobsługą właśnie:

 

Trzylatek potrafi:

 

- rozsunąć zamek w kurtce;

- rozpiąć ubranie zapięte na zatrzaski;

- mieszać łyżeczką w misce;

- zdjąć luźną bluzę wkładaną przez głowę i rozpięte części ubrania;

- odkręcić i zakręcić kran;

- załatwić się do toalety i spuścić wodę;

- odkręcić kran i nalać wodę do kubka;

- włożyć skarpetki;

- nadziać jedzenie na widelec i wziąć do ust;

- rozpiąć duże guziki;

- zgłaszać potrzeby fizjologiczne;

- włożyć półbuty z pomocą dorosłego;

- włożyć kapcie;

- włożyć kurtkę lub bluzę rozpinaną z przodu;

- umyć twarz i ręce bez zamoczenia sobie ubrania;

- wytrzeć się ręcznikiem.

 

Czterolatek umie:

 

- zjeść samodzielnie posiłek, posługując się łyżką i widelcem;

- umyć samodzielnie twarz i ręce;

- włożyć spodnie;

- włożyć przez głowę luźną bluzę;

- wydmuchać samodzielnie nos w chusteczkę;

- zapiąć ubrania na zatrzaski;

- włożyć rękawiczki z jednym palcem.

 

Pięciolatek potrafi:

 

- zapiąć ubranie na guziki;

- podetrzeć się po załatwieniu do toalety;

- samodzielnie umyć się w kąpieli;

- zapiąć pasek lub buty z klamerką;

- przewlec pasek przez szlufki;

- nałożyć pastę na szczoteczkę;

- samodzielnie umyć zęby.

 

Do najważniejszych zachowań nawykowych, które warto kształtować u Przedszkolaków, należą:

 

- pomaganie innym;

- dbałość o to, aby rzeczy były na swoim miejscu;

- nawyk poszanowania czyjegoś wysiłku;

- nawyk właściwego zachowania się przy stole i kształtowanie dobrych manier przy jedzeniu;

- nawyk bezkonfliktowego układania się do snu;

- nawyk samodzielnego rozbierania i ubierania się, a także dbania o swoje ubrania.

 

Aby móc rozwijać zdolności samoobsługowe Dzieci, zalecamy aby:

 

- zacząć jak najwcześniej;
- wyjaśniać celowość podejmowanych działań;
- ułatwiać wykonanie określonych zadań podpowiedziami , np. w przypadku ubierania się, warto przypominać, że metka musi być z tyłu, a obrazek na brzuszku;

- zwrócić uwagę, aby otoczenie dziecka, dostosowane było do jego możliwości – ręcznik wisiał niżej, ubranka nie były zbyt ‘skomplikowane’ (małym rączkom łatwiej uchwycić duże guziki i suwaki, łatwiej przewlec guziki przez większe dziurki, ciasne buciki trudniej założyć etc.)

 

Należy pamiętać, że każda czynność, począwszy od porannego ubierania się, a skończywszy na wieczornej toalecie, jest dla Dziecka próbą kształtowania własnego charakteru. Zadaniem Rodziców staje się wspieranie Malucha w dążeniu do celu - nawet jeśli nie udało mu się poprawnie wykonać zadania, Dziecko oczekuje pochwały za podjęte próby. "Świetnie zacząłeś! Jutro trochę poćwiczymy i na pewno ci się uda!", to słowa, które zmotywują Dziecko do dalszej pracy!

chmurka aktualności dół