''Proszę, skup się!'' - najtrudniejsze zadanie

data publikacji: 24/07/2019

 

Aby umieć  skupić i utrzymać uwagę na ściśle określonych czynnościach  i zadaniach, konieczne jest rozwijanie koncentracji. Od około 3 roku życia w miejscu uwagi mimowolnej pojawia się tzw. uwaga kierowana - dzięki niej jesteśmy zdolni dostrzegać i robić to, co jest dla nas ważne w danym momencie.

 

Podstawową funkcją koncentracji uwagi  jest wykonanie określonego zadania, osiągnięcie jakiegoś celu, zrozumienie ważnego zagadnienia, rozwiązanie problemu. Wysoki stopień umiejętności koncentrowania uwagi warunkuje lepszą pamięć, rozwój zdolności przestrzennych oraz logicznego myślenia.

 

Na koncentrację uwagi wpływają:

 

- Dystraktory – bodźce, które odciągają naszą uwagę od tego, na czym chcemy się skupić ( np. hałas, jaskrawe kolory, włączony telewizor);

- Przerwy – krótki odpoczynek pozwoli na efektywniejsze podjęcie kolejnego zadania;

- Dieta – zdrowe odżywianie to podstawa – pełnowartościowe posiłki gwarantują rozwój;

- Motywacja – pozytywne nastawienie względem zadania poprawia wydajność;

- Sen – wyspani i wypoczęci, osiągamy lepsze efekty.

- Ćwiczenia – koncentrację można usprawniać!

 

Umiejętność koncentracji da się trenować i usprawniać – ćwiczenia warto wpleść w rytm dnia codziennego i regularnie je powtarzać. Należy pamiętać, że zadania powinny być ciekawe i urozmaicone!

 

Przykłady ćwiczeń

- Rysowanie (na przykład przez kalkę - by jak najdokładniej odtworzyć  rysunek), kolorowanie, dokładne zamalowywanie;

- Skupianie uwagi na jednym punkcie (na kartce rysujemy czarną kropkę o średnicy 3–5 cm – zadaniem dziecka jest wpatrywanie się w świetlistą aureolę, która pojawia się wokół ciemnego punktu. Przedszkolak utrzymuje skupienie maksymalnie ok. 30 sekund);

- Szybkie nazywanie i wskazywanie części ciała – Rodzic pokazuje na sobie, Dziecko na sobie (co jakiś czas podajemy inne nazwy, niż te części ciała, które pokazujemy – dla sprawdzenia uważności);

- Powtarzanie usłyszanego rytmu;

- Odgadywanie kształtów rysowanych na plecach;

- Znikający przedmiot - rozkładamy przed dzieckiem, w jednej linii, kilka przedmiotów . Po chwili na przyjrzenie się kolejności ich ułożenia, zasłaniamy dziecku oczy i zabieramy jeden z nich. Zadaniem dziecka będzie zgadnąć, który przedmiot został zabrany;

- Ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej (metodą Paula Dennisona);

- Labirynty –rozwiązywanie, ale także rysowanie;

- Bystre oczko - podczas codziennych wyjść na dwór ćwiczymy poprzez zadania - wyzwania z poleceniem “znajdź”.

- Rymowanki;

- Puzzle;

- Rozpoznawanie dźwięków – po odsłuchaniu różnych nagrań prosimy Malucha o odgadnięcie co na nich słychać;

- Ukryty skarb/ ciepło-zimno – wszelkie zabawy w szukanie, wymagające podążania za instrukcją;

- Kot w worku – zabawa polega na ukryciu różnych przedmiotów w nieprzezroczystym worku – Dziecko poprzez dotyk próbuje odgadnąć, co zostało w nim schowane;

- Joga dla Dzieci - praktyka jogi wymaga skupienia i precyzji ruchów.;

 

Czasem wydawać się może, że Dziecko w ogóle się nie koncentruje. Dzieje się tak, gdy błędnie założymy, iż koncentracja polega na siedzeniu bez ruchu. Tymczasem, jeśli Dziecko jest kinestetykiem, uczy się właśnie poprzez ruch – znakomita większość przedszkolaków to kinestetycy: ucząc się machają nogami, rękami, kołyszą się.

Świadome naturalnej potrzeby ruchu, ale również konieczności rozwijania uwagi naszych Podopiecznych, od września wprowadzamy nieodpłatne zajęcia Jogi dla Dzieci! Wierzymy, że joga wpłynie pozytywnie zarówno na koncentrację uwagi, jak i koordynację ruchową i świadomość własnego ciała, każdego z naszych Podopiecznych!

chmurka aktualności dół