Sztuka chwalenia

data publikacji: 03/01/2020

Cenna pochwała to taka, która jest wyrazem uznania dla trudu podjętego w wykonanie jakiegoś zadania, a nie jego efektu – chwalić należy nie intelekt, urodę, emocje, ale to, w jaki sposób Dziecko skorzystało ze swoich możliwości, wykonując konkretne zadanie.

Pochwała powinna zachęcać do dalszej pracy i rozwoju, a nie być jedynie próżnym podkreśleniem intelektu Dziecka. W przeciwnym razie Maluch zacznie wręcz oczekiwać pochwał, a każdorazowy ich brak będzie działał demotywująco i obniżał jego samoocenę.  

 

Intelekt to coś stałego, niezmiennego – słysząc wielokrotnie, że jest mądre, Dziecko utwierdza się w przekonaniu, że nie musi podejmować żadnego wysiłku, ponieważ jest zdolne z natury. Chwalenie za trud daje natomiast przekonanie, że praca nad sobą ma sens i że warto podejmować wysiłek, by się rozwijać.

Sukcesu nie odnosi się będąc po prostu zdolnym. Do tego konieczna jest wytrwałość i konsekwencja. Bywa, że zdolne dzieci wcale nie wyrastają na zaradnych dorosłych. Dlaczego? Ponieważ zwykle wszystko przychodziło im bardzo łatwo, nie musiały ćwiczyć się w pokonywaniu własnych słabości. W efekcie, gdy w późniejszym wieku napotykają na przeszkody, nie umieją zmotywować się do działania i ponoszą porażki.

 

Dobra pochwała:

  • Musi być wartościowa -  powtarzana często powinna skutkować pobudzeniem do działania;
  • Jest konkretna - Dziecko musi wiedzieć za co je chwalimy i co doceniamy – dla przykładu: oglądając rysunek Dziecka zamiast powiedzieć ogólnikowe „Super”, można zachwycić się kolorystyką, starannością, pomysłem;
  • Następuje bezpośrednio po fakcie – nie czekamy z pochwałą do następnego dnia, do powrotu drugiego Rodzica z pracy, etc.
  • Nie zawiera w sobie kłamstw – Dziecko wyczuje fałsz i każdą udawaną i wymuszoną radość;
  • Jest w całości pozytywna – nie przemyca ukrytej krytyki, nie nawiązuje do uprzednich słabości Dziecka;
  • Składa się z trzech elementów - opisu sytuacji, opisu uczuć i podsumowania;
  • Dotyczy Dziecka i jego osiągnięć – powtarzając Dziecku, że jesteśmy z niego dumni, mówimy przecież o tym, że to MY jesteśmy zadowoleni – czy nie lepiej byłoby powiedzieć „powinieneś być z siebie dumny” i dać Maluchowi szansę na dostrzeżenie własnego sukcesu?

 

A na koniec, konstruktywna pochwała dla Czytelnika:

 

Widzę, że przeczytałeś tekst o tym, w jaki sposób chwalić – bardzo cieszy mnie, że poświęciłeś swój czas, aby poszerzyć wiedzę na temat wychowania Dziecka o kolejny element. Dziękuję i życzę dalszych sukcesów! J

 

 

 

 

 

 

 

 

chmurka aktualności dół